loading...
وب سايت بوي سيب
مدير سايت بازدید : 24 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

امروزه مسلمانان به علت دوری از قرآنوتعالیم آن، از قافله ی تمدن بشری عقب افتاده اند و با وجودی كه دارای جمعیتی بیشاز یك میلیارد می باشند، خود باخته اند و از تفرقه میان خود به شدت رنج می برند،دشمنانشان بر آنان مسلط شده اند و در عمل به جای پیروی از دستورات قرآن، از اوامرقدرتهای بزرگ كه دشمن دین و قرآن آنها می باشند، پیروی می نمایند و این در حالیاست كه پیروی از دستورات قرآن آنان را از این ذلت نجات خواهد داد و شكوه وعظمتگذشته را به آنها باز خواهد گرداند. پشت كردن به قرآن در این دنیا برای مسلمانان،ذلت و خواری را برای آنها به بار آورده است و در روز آخرت نیز شكایت پیامبر ازآنها را به دنبال خواهد داشت، در آن روز كه امت محمد (ص) از زبان پیامبرشان اینشكایت را می شنوند كه پروردگارا قوم من این قرآن را از خود راندند.(فرقان/30)امروزه به رغم تبلیغات وسیعی كه در كشورهای غربی علیه اسلام و مسلمانان وجود دارد،روز به روز به تعداد كسانی كه با تحقیق درباره ی قرآن به دین اسلام می گروند،افزوده می شود.

این افراد با توجه به حقایق و تعالیم شگفت انگیز قرآن و بدون توجه به زندگیمسلمانان امروزی به حقانیت دین اسلام پی می برند و جالب این كه عده ای از آنها بعداز پذیرش دین اسلام اعلام می كنند كه مسلمانان خود از تعالیم قرآن و اسلام فاصلهگرفته اند و خدا را شكر گذارند كه قبل از آشنایی با مسلمانان، با قرآن و حقیقتاسلام آشنا شده اند. مطالعه و بررسی قرآن با انصاف و بدون تعصب باعث شده است كهبسیاری از محققین غربی به حقانیت قرآن ایمان بیاورند و تعدادی از آنان نیز به دیناسلام مشرف شوند اما متأسفانه موج تبلیغات ضد اسلام در غرب و مشكلاتی كه برایتبلیغ دین اسلام در این كشورها وجود دارد، باعث دوری عامه ی مردم از مطالعه درمورد حقیقت قرآن و اسلام شده است و كتابهای محققین خود آنان نیز كه به اسلامگرویده اند و یا حد اقل حقایقی از آن را بیان نموده اند، در جامعه نفوذ وانتشار زیادیندارد. اما باید مطمئن بود كه خورشید همواره زیر ابر نمی ماند و چراغ الهی هرگزخاموش نمی شود. توجه به قرآن و تحقیق در مورد آن از دوره ی رنسانس تا دوران معاصرمورد توجه ی تعدادی از دانشمندان غربی قرار گرفته است و آنان بعد از پی بردن بهعظمت قرآن، نظرات جالبی را بیان نموده اند كه بیان تعدادی از این نظرات خالی ازلطف نیست :

1. گوته می گوید : اگرچه ما همواره از قرآن روی برمی گردانیم و در همان مرحله یاول از آن اظهار تنفر می نماییم اما آن خیلی زود ما را به سوی خود جذب كرده و شگفتزده می نماید و در نهایت ما را وادار می كند كه در مقابل آن سر تعظیم و احترامفرود آوریم. سبك و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن با محتوا و هدفش محكم واستوار، بسیار عالی و باشكوه، با هیبت و سرسام آور و دارای رفعتی حقیقی و ابدیاست. ازاین رو این كتاب در تمام زمانها، تأثیری نیرومند از خود به جای می گذارد.

2. ولتر می گوید : اگر تمام قرآن را از اول تا آخر آن بخوانید، یك كلمه ی كودكانهدر آن نخواهید یافت. قرآن درحقیقت مجموعه ای است از پندهای اخلاقی، دستورهای دینی،راز ونیاز به درگاه خداوند، تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا.

3. توماس كارلایل می گوید : قرآن اساس تشریع برای هر زمان و مكان و سرچشمه ی احكامقضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروانخود روشن می سازد. یكی از مزایای قرآن كه دقت آن باعث دهشت و اعجاب من شده است،این است كه در جمله هایی كوچك به بعضی از حقایق بزرگ اشاره نموده است .

4. دكتر جرنیه ی فرانسوی علت مسلمان شدن خود را اینگونه بیان می كند : من تمام آیههای قرآن را كه درزمینه ی علوم طبیعی و بهداشت و طب بودند، مطالعه نمودم و آنها رابا دقیق ترین قوانین علوم طبیعی و پیچیده ترین اصول ثابت شده ی علوم عقلی منطبقدیدم ویقین پیدا كردم كه هزار سال قبل جز خدا هیچ كسی بر روی زمین از آن قوانین واصول آگاه نبوده است؛ پس به حقانیت و خدایی بودن چنین كتابی ایمان آوردم.

5. ریتو بنورث اعتراف می كند : علوم طبیعی و فلكی و فلسفه از قرآن اقتباس شده استو علما مدیون قرآن هستند.

6. جی مارگولیوت می گوید : اقرار می كنم كه قرآن مهمترین موقعیت را در میانكتابهای مذهبی جهان به خود اختصاص داده است؛ گرچه قرآن در این طبقه ی ادبیاتیجوانترین اثر به حساب می آید اما تأثیر شگرفی را كه بر عده ی زیادی از مردم گذاشتهاست، همچنان به دیگران ارزانی می دارد. این كتاب برای اولین بار از افراد ناهمگونقبایل صحرایی در شبه جزیره ی عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه ی خوداقدام به ایجاد چنان سازمانهای وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند كه یكی ازبزرگترین نیروهایی است كه اروپا و غرب برای آن حساب ویژه ای باز نموده اند.

7. موریس بوكایل می گوید : بررسی كامل عینی و بی طرفانه ی قرآن در پرتو دانش مدرن،ما را به درك توافق بین این دو (قرآن وعلم) رهنمون می سازد و نیز این حقیقت راروشن می سازد كه در زمان محمد، نه او و نه هیچ انسان دیگری نمی توانسته است چنینمطالب شگفت انگیزی را كه با علم امروز مطابقت می كند، به رشته ی تحریر در آورد.

8. ماكسیم رودنسون،نویسنده ی ماركسیست می گوید : قرآن كتاب مقدسی است كه عقلانیتجایگاه بسیار بزرگی را در آن اشغال نموده است. در این كتاب خداوند برای مردمهمواره دلیل و برهان ارائه می نماید و در مناسبتهای متعدد برای انسان تكرار می كندكه پیامبران همراه دلیل وبرهان مبعوث شده اند. به نظر می رسد عقل گرایی قرآنیهمچون سنگ، سخت، مستحكم و اصلی بنیادی است.

9. جان دیون پورت می گوید : قرآن تا آن حد معجزه ی جاوید شناخته شده است كه محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشكارا فصیح ترین مردان آن روزعربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یك سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند انجیلنیست كه فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره ی عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان
‎آن شناخته شده باشد بلكه دارای مكتب و روش سیاسی نیز هست. كلیه یمسایل حیاتی و مالی با اجازه ی همین منبع و مصدر قانونگذاری حل می شود. در میانمحسنات زیادی كه قرآن به حق واجد آن است، دو نكته ی بسیار مهم وجود دارد یكی لحنتعظیم و تكریم هنگام ذكر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فكر، بیان و یا داستانیخلاف تقوا یا حاكی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت كه آن را معیوب و لكه دارنماید در صورتی كه با كمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در كتب یهود دیدهمی شوند .

10. ویل دورانت می گوید : در قرآن قانون و اخلاق یكی است. رفتار دینی در قرآن شاملرفتار دنیوی نیز هست و همه ی امور آن از جانب خداوند وحی شده است.

11. ادوارد گیسبون می گوید : قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوریاست شامل مجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی،جنایی و جزایی.

12. هربرت جرج ولز می گوید : قرآن بهترین راهنمای یك عقیده ی قلبی یعنی توحید واخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این كتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشدچنانكه گاهی یك كلمه ی آن چندین حقیقت را در بر می گیرد. قرآن كتاب علمی، دینی،اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات و احكام آن با اصول قوانین ومقرراتدنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابل پیروی و عمل است.

13. رود یویل كشیش فرانسوی می گوید : قرآن روحی قوی است كه یك ملت فقیر و نادان رامنقلب نمود و تمدن نیرومندی را كه رونق كامل داشت، به وجود آورد ؛ تمدنی كه بالهایخود را از سمت غرب تا اسپانیا و از سمت شرق به حدود هند و چین گسترش داد و در اندكزمانی امپراتوری بزرگی را تأسیس نمود. قرآن مقام والایی دارد. اروپا نباید فراموشكند كه مدیون این كتاب است؛ كتابی كه آفتاب علم را در میان تاریكی قرون وسطی در اروپاجلوه گر ساخت.

14. پروفوسور هانری كربن (فیلسوف معاصر فرانسوی) : اگر اندیشه های محمد خرافی بودو یا اگر محمد پیامبر خدا نبود هیچگاه جرات نمی كرد حرفی از علم به میان آورد وبشر را به علم دعوت كند.

15. پروفوسور آرتور ج.آربری (دانشمند و خاورشناس انگلیسی) : هنگامی كه به پایانترجمه قرآن رسیدم موضوعی (مربوط به زندگی ) مرا پریشان كرده بود، اما در طول ایامپریشانی، قرآن مرا چنان آرامشی بخشید و چنان حفظ كرد كه برای همیشه رهین منتش شدم.

16. آلبرت انیشتین (متفكر و فیزیكدان فوق بزرگ جهان) : قرآن كتاب جبر یا هندسه یاحساب نیست بلكه مجموعه ی قوانینی است كه بشر را به راه راست هدایت می كند، راهی كهبزرگترین فلاسفه از تعریف آن عاجزند.

17. دكتر گوستاولوبون (مورخ بزرگ و مشهور فرانسوی) : قرآن كه كتاب آسمانی مسلمیناست، به تعالیم و دستورات مذهبی منحصر نمی شود بلكه مشتمل است بر دستورات سیاسی واجتماعی، خیرات، نیكی، مهمان نوازی، اعتدال در خواهش های نفسانی، وفای به عهد،اكرام به والدین، كمك كردن به بیوه و یتیم وسرپرستی آنان، نیكی كردن در مقابل بدیو... كه در موارد متعددی به آن ها تاكید شده، و در آن تمام این صفات و خصلت های پسندیدهتعلیم داده شده است.

18. ج.م . رودویل (اسلام شناس انگلیسی) : قرآن مقام والایی دارد، زیرا نام خداوندو خالق جهان و ستایش او را در میان ملل بت پرست نشر داد و آن را به همه كس اعلامكرد. اروپا نباید فراموش كند كه مدیون قرآن است. همان كتابی كه آفتاب علم را درمیان تاریكی قرون وسطا در اروپا جلوه گر ساخت.

19. ارنست رنان می گوید : اگر كسی خواسته باشد به كتابی كه از آسمان نازل شده استایمان بیاورد، آن كتاب فقط قرآن است زیرا كتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن راندارند.

20. لئون تولستوی (فیلسوف و نویسنده ی مشهور روسی) : هركس بخواهد سادگی و بیپیرایه بودن اسلام را درك كند، باید قرآن را بخواند، در آنجا قوانین وت علیماتی برمبنای حقایق روشن و آشكار صادر و احكام آسان و ساده برای عموم بیان شده است.

نتیجه : بعد از خواندن مقالاتی ازمحققین و دانشمندان غربی در موردقرآن، دریافتم كه آنان بیش از بسیاری از مسلمانانامروزی به عظمت و شگفت انگیز بودن آن پی برده اند، عده ای كه با انصاف و بدوناغراض سیاسی و فقط به منظور تحقیق و كشف حقیقت به بررسی قرآن پرداخته اند و بیشترآنان عضو آكادمیهای بزرگ علمی غرب هستند، خود به اسلام گرویده اند و عده ای دیگرنتایج تحقیقات خود را در اختیار كسانی گذاشته اند كه از بیداری مسلمانان و توجه یدوباره ی آنان به قرآن در هراسند تا آنها بتوانند با كمك گرفتن از این تحقیقاتراههای جدیدتری را برای دور نگه داشتن مسلمانان از قرآن تجربه نمایند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    برنامه های آینده


    آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 186
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 202
  • بازدید ماه : 285
  • بازدید سال : 757
  • بازدید کلی : 12,475
  • کدهای اختصاصی
    جلسات هفتگي

    سه شنبه ها

    ساعت 22 ساوه ميدان سرداران مرقد مطهر امامزاده سید اسحاق ع صحن جامع

    چهارشنبه ها

    ساعت 20ساوه خیابان شهید اسدی پشت امامزاده سید ابورضا هیئت امام حسن ع

    پنجشنبه ها

    ساعت 21 ساوه خیابان پیروزی بعد از اداره پزشکی قانونی ساوه هیئت بیت الحیدر ع