loading...
وب سايت بوي سيب
مدير سايت بازدید : 20 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در مورد مسأله زن و فرزند آن حضرت كه با توجه به منابعى كه در اختیار ما هست - كه یا اشكال سندى دارند یا از لحاظ محتوا داراى ابهام اند - نمى توان نظر قاطعى را ارائه كرد. دراین جا سه احتمال مطرح شده است:
      

 1. اساساً حضرت مهدى(عج) ازدواج نكرده است.


       2. ازدواج انجام گرفته، ولى اولاد ندارد.


       3. ازدواج كرده و داراى فرزندانى نیز هست.


       لازمه پذیرش احتمال اول، آن است كه امام معصوم یكى از سنت هاى مهم اسلامى را ترك كرده باشد كه این، با شأن امام سازگارى ندارد. اما مى توان گفت چون مسأله غیبت مهم تر از ازدواج است، مى توان براى مصلحت بالاتر، مسأله مهم را ترك كرد و اهم را انجام داد.


       اما احتمال دوم، اشكالش آن است كه عمر همسر حضرت نیز مانند عمر خود حضرت طولانى است كه بر این امر دلیلى نداریم یا این كه بگوییم مدتى با حضرت زندگى كرده و از دنیا رفته است. در این صورت حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن بدون زن و فرزند زندگى را ادامه داده است.


       اما بر احتمال سوم دلیل محكمى نداریم. علاوه بر آن كه اگر حضرت داراى اولاد مى بود، بالاخره آنها داراى اولاد واعقابى بودند و روزى به دنبال اصل خویش مى افتادند و همین كنجكاوى و جست و جو، موجب مى گردد كه مكان و منزل حضرت مشخص گردد كه این با راز و فلسفه غیبت سازگارى ندارد.


       اما اگر شنیده اید كه در پاره اى روایات یا برخى از دعاها، كلماتى وجود دارد كه دلالت بر وجود اولاد براى آن حضرت مى كند، باید بگوییم در نقل خود آن واژه ها میان اندیشمندان اختلاف است؛ مثلاً در قسمتى از دعایى كه امام رضا(ع) امر فرموده در عصر غیبت براى حضرت ولى عصر(عج) خوانده شود، چنین آمده است: اللهم صل على ولاة عهده والائمة من ولده ؛ «خدایا درود و سلام فرست بر اولیاى عهد او و پیشوایان از اولادش» ولى در متن دیگرى آمده:اللهم صل على ولاة عهده والائمة من بعده . در این متن واژه «اولاد» ندارد؛ بلكه پیشوایان پس از او روایت شده است.


       به هر حال، این مسأله اختلافى است؛ چه این كه در پاره اى از دعاهاى دیگر واژه «من وُلده» وارد شده است كه اختلافى در آن مطرح نشده است. مثل آخرین عبارت از صلواتى كه از ناحیه مقدسه صادر شده است؛ یا دعایى كه به هنگام وداع سرداب مقدس وارد شده كه عبارت «والائمة مِنْ وُلْدِهِ» دارد. احتمال دیگر این است كه فرزندان پس از ظهور و ازدواج آن حضرت به دنیا بیایند و این واژه دلالت بر فرزندان زمان ظهور كند، نه زمان غیبت. بنابراین از این راه نمى توان زن و اولادى براى حضرت مهدى(عج) ثابت كرد.


       اما درمورد چگونگى وفات آن حضرت نیز اختلاف هست. از برخى روایات استفاده مى شود كه ایشان به مرگ طبیعى از دنیا خواهند رفت و بعضى از احادیث مى گویند كه وفات آن حضرت، طبیعى نخواهد بود و به دست جنایتكارانى با مشخصاتى مذكور در روایات، به شهادت خواهند رسید.


       البته اگر نظر برخى از علماى بزرگ (مانند شیخ صدوق) را بپذیریم كه «هر یك از ائمه مسموم یا مقتول خواهند شد»؛ باید بگوییم امام زمان(عج) نیز به شهادت خواهند رسید. اما اگر بر طبق نظر عده اى دیگر از علما (همچون شیخ مفید)، كلّیت این روایت را براى همه ائمه قائل نباشیم؛ حداقل باید بگوییم كه چگونگى وفات آن عزیز روشن نیست.


       با توجه به این دو دیدگاه، به نظر مى رسد كه طرح خصوصیات قاتل آن حضرت فایده چندانى ندارد. نکته آخر اینکه دانستن اینکه امام فرزند دارند یا نه, وظیفه ما نیست, بلکه وظیفه و تکلیف ما شناخت امام به مقام امامت است.
       براى آگاهى بیشتر نگا: چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    برنامه های آینده


    آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 621
  • بازدید کلی : 12,339
  • کدهای اختصاصی
    جلسات هفتگي

    سه شنبه ها

    ساعت 22 ساوه ميدان سرداران مرقد مطهر امامزاده سید اسحاق ع صحن جامع

    چهارشنبه ها

    ساعت 20ساوه خیابان شهید اسدی پشت امامزاده سید ابورضا هیئت امام حسن ع

    پنجشنبه ها

    ساعت 21 ساوه خیابان پیروزی بعد از اداره پزشکی قانونی ساوه هیئت بیت الحیدر ع